www.zeitoonisp.com

www.zarbook.com

www.zeitoonisp.com

www.zarbook.com

9 سپتامبر 1945: «باگ» کامپیوتری متولد شد!

تاریخ واقعا چیز جالبی است. در این پست می‌خواهم درباره تاریخ «باگ» برای شما بنویسم.

باگ bug نرم‌افزاری خطا، رخنه ، اشتباه ، نقص یا خطایی در یک نرم‌افزار است که از عملکرد صحیح آن جلوگیری می‌کند.

تاریخچه مفهوم خطای نرم‌افزاری به سال 1842 برمی‌گردد. در آن سال «چالز بابیج» در سخنرانی‌ای که در دانشگاه تورین در مورد موتورهای تحلیلی ایراد کرده بود، به دشواری فرایند مرتب کردن کارت‌های برنامه‌ای برای «موتورهای تحلیلی» اشاره کرده بود، اما از اصطلاح باگ استفاده نکرده بود.

البته قبل از دوره کامپیوترها و نرم‌افزارهای کامپیوتری، از اصطلاح «باگ» برای اشاره به خطای سخت‌افزاری در فرایندهای مهندسی استفاده شده بود. توماس ادیسون هم در یکی از نامه‌هایش از اصطلاح باگ برای اشاره به مشکلات مهندسی در اختراعاتش استفاده کرده بود.

اما چه زمانی برای نخستین بار از اصطلاح باگ برای سیستم‌های کامپیوتری استفاده شد؟!

در سال 1945، گریس هوپر در دانشگاه هاروارد بر روی یک ماشین حساب Mark II که شکل بسیار ابتدایی کامپیوترهای امروزی محسوب می‌شد، کار می‌کرد. در روز 9 سپتامبر همان سال، این دستگاه دچار مشکل شد، اپراتورها حشره‌ای را بین ورقه‌های برنامه پیدا کردند که به دام افتاده بود و باعث مشکل شده بود، آنها حشره را برداشتند و مشکل را رفع کردند.

 

H96566k.jpg

Mark II همانطور که در عکس زیر پیداست یک کامپیوتر الکترومکانیکی بود و بنابراین این حشره توانسته بود جزء مکانیکی دستگاه را با مشکل مواجه کند.

 

harvard_.jpg

اینجا بود که خانم گریس هوپر از اصطلاح باگ و همچنین debugging به معنی اشکال‌زدایی را برای نخستین بار برای یک مشکل کامپیوتری استفاده کرد. وی حشره را مجددا روی کاغذ برنامه چسباند، این کاغذ هنوز در موزه ملی تاریخ آمریکا حفظ شده و نگهداری می‌شود.

خانم گریس موری (هوپر) یا اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم دریادار یا آدمیرال هوپر، در سال 1906 در نیویورک به دنیا آمد. او در سال 1934 توانست از دانشگاه ییل، درجه PhD ریاضیات را دریافت کند. خانم هوپر در سال 1943 به نیروی ذخیره نیروی دریایی پیوست و در سال 1944 با درجه ناوبان یکی در پروژه تولید و ارتقای کامپیوترهای ابتدایی آن زمان مشغول به کار شد.

عکسی از خانم هوپر در سال 1984:

 h96919k.jpg

خانم هوپر در جوانی:

 grace_hopper_young-hopper_full.jpg

او کسی بود که نخستین کامپایلر یا برنامه مترجم را نوشت و در توسعه زبان برنامه‌نویسی COBOL فعالیت داشت که یکی از نخستین زبان‌های برنامه‌نویسی سطح بالا محسوب می‌شود.

گرچه او بعد از جنگ به طور فعال به نیروی دریایی خدمت نمی‌کرد ولی وابستگی خود را به نیروهای ذخیره نیروی دریایی حفظ کرد. در طی 4 دهه بعد تا قبل از مرگ در سال 1992 خانم هوپر در زمینه ارتفای زبان‌های برنامه‌نویسی فعالیت می‌کرد و در همین حال به صورت مرتب ارتقای درجه پیدا می‌کرد، طوری که در سال 1985 به درجه دریاداری یا آدمیرالی رسید.نیروی دریایی آمریکا برای قدردانی از تلاش‌های او، ناوی را به نام او USS Hopper نامگذاری کرده است.

منابع: ویکی‌پدیا و + و +

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد