www.zeitoonisp.com

www.zarbook.com

www.zeitoonisp.com

www.zarbook.com

بوتو، بلاگرها ، فیس‌بوک و تروجان!

این یکی دو روزه ، چند خبر در مورد حواشی ترور بی‌نظیر بوتو که به نحوی مرتبط با دنیای اینترنت و کامپیوتر بودند، خواندم. ترجیح می‌دهم آنها را در قالب یک پست در وبلاگ بیاورم:

تروجان بی‌نظیر بوتو: تروجان، نرم‌افزار یا فایلی است که یک ویروس را بدون اطلاع کاربران در خود پنهان کرده است، کاربران که انتظار انجام کاری خاص یا داشتن اطلاعاتی از تروجان دارند، آن را دانلود می‌کنند. با اجرای تروجان، دستورات، اسکریپت‌ها و برنامه‌های پنهانی اجرا می‌شوند. البته تروجان‌های غیرمخرب هم وجود دارند.

هکرها هم از خبر داغ ترور بی‌نظیر بوتو استفاده کرده‌اند و تروجانی اختصاصی طراحی کرده‌اند. هم‌اکنون سایت‌های بسیاری در اینترنت هستند که ادعا می کنند اطلاعات یا ویدئوهای اختصاصی ترور را دارند. تنها 24 ساعت بعد از ترور بوتو، بیش از 100 سایت، تروجان اختصاصی بوتو را در سایت‌های خود قرار دادند.

وبلاگ‌نویس‌های پاکستانی و ترور بوتو: خبرگزاری رویترز مطلبی منتشر کرده است با عنوان «خشم و بدگمانی در میان وبلاگ‌نویس‌های پاکستانی درباره مرگ بوتو»:

عدنام یک وبلاگ‌نویس پاکستانی وبلاگش را با پرتره نخست‌وزیر سابق پاکستان آراسته است. او که در وبلاگ Kadnan.com می‌نویسد، نظر رسمی دولت را در مورد نقش القاعده در ترور بوتو قبول ندارد.

حزب مردم پاکستان بیانیه رسمی دولت را در مورد اینکه گلوله‌ای به سر بوتو برخورد نکرده و جمجمه او در نتیجه برخورد یک جسم سخت، شکسته شده، قبول ندارد. همین موضع باعث شد تئوری‌های توطئه زیادی در میان وبلاگ‌های سیاسی فعال پاکستان، رواج پیدا کند.

یک وبلاگ‌نویس دیگر پاکستانی به نام «فندی خان» هم نظر مشابهی دارد و نمی‌تواند بپذیرد که عوامل افراطی مسئول کشته شدن بوتو بوده‌اند.

عکسی از عامل ترور در یکی از وبلاگ‌های پاکستانی:

killer-1.JPG

البته بعضی‌ها هم نظر دولت را قبول دارند و شبکه اسامه بن لادن را عامل قتل میدانند. تنشیت مصطفی یکی از آنهاست.

در این میان برخی وبلاگ‌نویس‌ها مثل «ناود حقی» نویسنده وبلاگ Pakistaniat.com نگران آینده پاکستان هستند، او می‌نویسد:

«حادثه تراژیک روز گذشته و خونریزی و قتل عام متعاقب آن، این واقعیت را نشان می دهد که هم رهبران و هم ملت پاکستان راه درازی تا زمان پذیرفتن معنی ارزش‌‌های انسانی، حقوق بشر ، احترام به دارایی‌ها و زندگی دیگران، دموکراسی و عدالت دارند.»

پسر بوتو و فیس‌بوک: تایم مقاله جالبی دارد با عنوان «بوتوی دیگری در پاکستان». روز یکشنبه، «بیلاوال بوتو زرداری» دانشجوی 19 ساله دانشگاه آکسفورد، در مراسمی به همراه پدرش آصف علی زرداری، به عنوان یکی از رهبران حزب مردم پاکستان یا PPP انتخاب شد.

bhutto1230.jpg

بیلاوال بیشتر عمر خود را در خارج پاکستان به سر برده است و قرار شده است تا زمان اتمام تحصیلاتش، پدرش امورات روزانه حزب را انجام دهد.

بیلاوال را در آکسفورد «بیلاوال لاوالیب» صدا می‌زنند، لاوالیب معکوس‌شده بیلاوال است.

اما چیزی که باعث شد در مورد پسر بی‌نظیر بوتو بنویسم، پروفایل او در فیس‌بوک است! پسر بی‌نظیر بوتو هم، مثل بسیاری دیگر از جوانان، پروفایلی در فیس‌بوک دارد. چند ماه پیش او کاریکاتوری هجوآمیز از پرویز مشرف در پروفایل خود قرار داده بود.

Bilawal Bhutto Zardari.gif

بیلاوال که درآکسفورد تیم امنیتی همراه ندارد، به عنوان جوانی خوش مشرب شناخته می‌شود.

برای اضافه کردن بیلاوال به لیست دوستانتان در فیس‌بوک بعد، در صورتی که به فیس‌بوک دسترسی دارید، Bilawal Bhutto Zardari را جستجو کنید!

یک روز بعد از مرگ مادرش، بیلاوال سخن قصاری از او را در پروفایلش پست کرد:

«می‌توانید کسی را زندانی کنید، ‌اما عقیده‌اش را نه. می‌توانید کسی را تبعید کنید، اما عقیده‌اش را نه. می‌توانید کسی را بکشید، اما باورش را نه.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد