www.zeitoonisp.com

www.zarbook.com

www.zeitoonisp.com

www.zarbook.com

بالاترین و لینک‌های تکراری ناقض کپی‌رایت

وبلاگ یا سایتی دارید که می خواهید بدون زحمت پرخواننده‌اش کنید، دیگر دوره «مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد»، گذشته است، چرا که می‌شود با سوء استفاده از سایت لینک‌پراکنی اجتماعی «بالاترین»، بدون زحمت به خیلی جاها رسید. تعجب می‌کنید؟! فرمول مشخصی برای این کار وجود دارد:

- از آنجا که همه، همیشه وقت ندارند که بالاترین را پایش کنند، نویسنده وبلاگ یا سایت مورد نظر وارد بالاترین می‌شود، لینک‌های خیلی داغ را انتخاب می کند و مطالب مورد نظر را گوشه‌ای از هارد کپی می‌کند.

- مدتی بعد که می تواند، از یک روز، یک هفته تا چند هفته متغیر باشد، عین مطلب را در وبلاگ کپی‌پیست، می‌کند.

- از آنجا که لینک مورد نظر یک بار رأی آورده و در یک آزمایش جمعی نظرها را به خود جلب کرده، دفعه دوم هم احتمال زیاد دارد که داغ شود و کلیک‌های زیادی به دست بیاورد.

- خیلی از رأی‌دهندگان به لینک وبلاگ یا سایت کذایی مورد نظر، خبر ندارند که روی مطلب تألیفی یا ترجمه‌شده یا «بازآفرینی» شده نخست چقدر کار شده و یا چقدر تجربه و آگاهی پشت سرش بوده است، تجربه و آگاهی‌هایی مثل دانستن سلیقه مخاطب، حدس زدن نیازهای اطلاعاتی کاربران اینترنت، ترجمه یا نوشتن روان یک مطلب، اضافه کردن عکس‌های هماهنگ با مطلب.

- بسیاری از کاربرها هم با وجود اینکه می‌دانند، لینک مورد نظر کپی‌پیستی است، ولی چون می‌خواهند در کمترین زمان لینک‌های زیاد بالاترین را مرور کنند، فرصتی برای مداخله ندارند.

بالاترین به عنوان یک سایت لینک‌دهی اجتماعی که برای نخستین بار امکان اعمال نظر عمومی را در لینک‌پراکنی فراهم کرده، شایسته نیست با مشکلاتی از این دست، روبرو باشد. من پیشنهاد می‌کنم، سیستمی برای گزارش، پایش و حذف چنین لینک‌هایی ایجاد شود.

الف- تعیین ویرایشگران فعال: ویرایشگرانی که به صورت خودکار لینک‌هایی که رأی منفی نقض کپی‌رایت می‌گیرند، به آنها فرستاده شود و آنها پس از چک کردن مطلب اصلی و مطلب کپی‌شده و مطمئن شدن از روند، لینک دوم را حذف کنند.
ب- سیستم اخطار خودکار: سیستمی که دست‌ کم تیتر و جملات ابتدایی هر لینک را لحاظ یکی بودن با لینک ارسالی قبلی، چک کند و  اخطاری برای چک شدن مطلب برای ویاریشگران بفرستد.
ج - مشارکت فعال کاربران و گزارش موارد نقض کپی‌رایت

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد