عکسهایی که به صورت تصادفی در صفحه اول یک روزنامه محلی در شهر کوچک 30 هزار نفری لویستون Lewiston ایالت آیداهو، منتشر شده بود، باعث دستگیری یک دزد واقعا بدشانس شد.
این روزنامه چندی پیش در صفحه اول خود عکسی از یک مرد درشتهیکل که کت چهارخانه آبی- مشکلی به تن کرده کرده بود، چاپ کرده بود. این عکس «مایکل میلهاوس» را در حال نصب ترئینات جشن کریسمس در بیرون یک فروشگاه، نشان میداد.
اما در قسمت زیر صفحه اول، عکس دیگری هم به چاپ رسیده بود. عکسی از مردی که در حال دزیدن کیف پول یک زن، است و از فیلم یک دوربین امنیتی فروشگاه گرفته شده بود. مردی که در عکس دوم دیده میشود، کاملا مشخصات مرد اول را داشت: قویهیکل و دارای یک کت چهارخانه مشکلی و آبی!
مقامات پلیس متوجه قضیه شدند و این دزد بدشانس را که حتی نامش در صفحه اول روزنامه محلی «لوینستون تریبون» به چاپ رسیده بود، دستگیر کردند. در اینجا میتوانید صفحه اول روزنامه را به صورت کامل با فرمت PDF ببینید.
وقتی بخت و اقبال از آدم روی بگرداند، باید انتظار هر بدبختیای داشت!
وبلاگ یا سایتی دارید که می خواهید بدون زحمت پرخوانندهاش کنید، دیگر دوره «مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد»، گذشته است، چرا که میشود با سوء استفاده از سایت لینکپراکنی اجتماعی «بالاترین»، بدون زحمت به خیلی جاها رسید. تعجب میکنید؟! فرمول مشخصی برای این کار وجود دارد:
- از آنجا که همه، همیشه وقت ندارند که بالاترین را پایش کنند، نویسنده وبلاگ یا سایت مورد نظر وارد بالاترین میشود، لینکهای خیلی داغ را انتخاب می کند و مطالب مورد نظر را گوشهای از هارد کپی میکند.
- مدتی بعد که می تواند، از یک روز، یک هفته تا چند هفته متغیر باشد، عین مطلب را در وبلاگ کپیپیست، میکند.
- از آنجا که لینک مورد نظر یک بار رأی آورده و در یک آزمایش جمعی نظرها را به خود جلب کرده، دفعه دوم هم احتمال زیاد دارد که داغ شود و کلیکهای زیادی به دست بیاورد.
- خیلی از رأیدهندگان به لینک وبلاگ یا سایت کذایی مورد نظر، خبر ندارند که روی مطلب تألیفی یا ترجمهشده یا «بازآفرینی» شده نخست چقدر کار شده و یا چقدر تجربه و آگاهی پشت سرش بوده است، تجربه و آگاهیهایی مثل دانستن سلیقه مخاطب، حدس زدن نیازهای اطلاعاتی کاربران اینترنت، ترجمه یا نوشتن روان یک مطلب، اضافه کردن عکسهای هماهنگ با مطلب.
- بسیاری از کاربرها هم با وجود اینکه میدانند، لینک مورد نظر کپیپیستی است، ولی چون میخواهند در کمترین زمان لینکهای زیاد بالاترین را مرور کنند، فرصتی برای مداخله ندارند.
بالاترین به عنوان یک سایت لینکدهی اجتماعی که برای نخستین بار امکان اعمال نظر عمومی را در لینکپراکنی فراهم کرده، شایسته نیست با مشکلاتی از این دست، روبرو باشد. من پیشنهاد میکنم، سیستمی برای گزارش، پایش و حذف چنین لینکهایی ایجاد شود.
الف- تعیین ویرایشگران فعال: ویرایشگرانی که به صورت خودکار لینکهایی که رأی منفی نقض کپیرایت میگیرند، به آنها فرستاده شود و آنها پس از چک کردن مطلب اصلی و مطلب کپیشده و مطمئن شدن از روند، لینک دوم را حذف کنند.
ب- سیستم اخطار خودکار: سیستمی که دست کم تیتر و جملات ابتدایی هر لینک را لحاظ یکی بودن با لینک ارسالی قبلی، چک کند و اخطاری برای چک شدن مطلب برای ویاریشگران بفرستد.
ج - مشارکت فعال کاربران و گزارش موارد نقض کپیرایت